Home Zakelijk Jouw bedrijf optimaliseren? Zo pak je dat aan!

Jouw bedrijf optimaliseren? Zo pak je dat aan!

0
Jouw bedrijf optimaliseren? Zo pak je dat aan!

Bedrijf optimaliseren? Dat is natuurlijk een ontzettend breed begrip. Wat ga je precies optimaliseren? Wat zijn de dingen die je wilt verbeteren, welke dingen lopen momenteel niet helemaal lekker en waar zie je quick wins? Dat is voor ieder bedrijf natuurlijk weer anders. Daarom is het belangrijk om te beginnen met het maken van een analyse. In deze analyse breng je in kaart welke processen je kan gaan optimaliseren. In dit artikel gaan we hier verder op in. Daarnaast kijken we ook naar leuke ideeën die je kan gaan uitvoeren om bijvoorbeeld je marketing te optimaliseren. Benieuwd naar deze tips en ideeën? Lees dan zeker verder! 

Breng alle processen in kaart en begin met optimaliseren

Het in kaart brengen van je processen is essentieel wanneer je uiteindelijk processen wilt gaan optimaliseren. Het in kaart brengen doe je het beste door elke afdeling eerst zelf zijn of haar processen in kaart te laten brengen. Vervolgens zal je ook verschillende processen tussen de verschillende afdelingen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een proces tussen sales en marketing. Wanneer je alle processen in kaart hebt gebracht is het tijd om deze te gaan prioriteren. Het proriteren doe je door bijvoorbeeld door te kijken welke processen het grootst zijn of welke het meeste invloed hebben op de bedrijfsvoering. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht ga je kijken naar welke processen je gemakkelijk kan aanpassen of kan elimineren. 

Optimaliseren van je marketing

Waarschijnlijk doe je al enige tijd bepaalde marketing, marketing dat werkt, waardoor je regelmatig nieuwe klanten binnenhaalt. Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van het soort bedrijf en de soort diensten en/of producten die je aanbiedt. Maar vaak is het slim om te kijken welke nieuwe marketingvormen je kan introduceren binnen je eigen bedrijf. Die kan je bijvoorbeeld doen door te kijken naar nieuwe mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan videomarketing. Een promotiefilm laten maken kan uiteindelijk zorgen voor meer klanten of een aanspraak tot een nieuwe klantengroep. Wil je écht opvallen? Dan kan je ook kiezen voor animatie. Een animatiefilm laten maken kan in sommige gevallen meer tijd kosten maar zal uiteindelijk ook meer opleveren. 

Blijf monitoren en optimaliseren

Het optimaliseren van processen en je marketing/sales is niet een eenmalig ding. Het is belangrijk om continue alles te blijven monitoren. Wanneer je hiervan een standaard proces maakt zorg je ervoor dat je gemakkelijk kan veranderen en kan inspelen op bijvoorbeeld trends. Dit zorgt ervoor dat je de concurrentie altijd een stapje voor blijft.