Meer weten over incassokosten berekenen als je klant niet betaalt

incassokosten berekenen

Als je een bedrag open hebt staan bij een klant dan moet je er soms behoorlijk wat moeite voor doen om te zorgen dat dit bedrag uiteindelijk op je rekening staat. Je klant kan in de geval een bedrijf zijn of een particulier. In sommige gevallen moet je zoveel moeite doen dat je na meerdere herinneringen nog steeds niks binnen hebt. Je kan in dat geval incassokosten berekenen. Aan de hoeveelheid incassokosten die je in rekening kunt brengen zijn wettelijke eisen gesteld. Bij particulieren zijn die eigenlijk altijd van kracht. Dus heb je hiermee te maken? Lees dan dit blog

Hoeveel incassokosten mag ik berekenen

 

Ga je incassokosten berekenen dan is de hoeveelheid afhankelijk van het bedrag dat je hebt uitstaan. Deze bedragen zijn ingedeeld in staffels. Aan de hand van deze staffel kan je zien hoeveel procent van het uitstaande bedrag je mag rekenen aan incassokosten. De eerste staffel is € 0,00 t/m € 2.500,00. Als je een bedrag hebt uitstaan die in deze staffel valt dan mag je 15% incassokosten berekenen. Is het tussen de € 2.501,- en de € 5.000,- dan is dat 10%. Is het tussen de € 5.001,- en de € 10.000,00 dan mag je 5% berekenen. Tussen de € 10.001,- en de € 200.000,- dan is het 1%. En bedragen die daarboven zitten mag je 0,5% berekenen. Bij B2B kan het anders zijn. Meestal wordt het incassokosten berekenen opgenomen in de algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden stuur je vaak mee met de overeenkomst en hierin verwijs je naar de algemene voorwaarden. Het is tevens slim om bij je factuur nogmaals de algemene voorwaarden mee te sturen. Zo kan je klant nooit aangeven dat deze niet op de hoogte was van de incassokosten die je in rekening brengt.

Wanneer mag je incassokosten berekenen?

 

Dit hangt er ook weer vanaf of je een vordering uit hebt staan bij een particulier of bij een bedrijf. Als het een bedrijf is dan heb je ook in je algemene voorwaarden opgenomen vanaf wanneer je incassokosten gaat berekenen. Meestal  is het zo dat je eerst 2 herinneringen verstuurd en probeert via een telefonisch contact je klant te bewegen de vordering te betalen. Blijft betaling dan uit dan is het ook logisch om in een volgende stap kosten in rekening te brengen. Bij particulieren is het proces wettelijk vastgelegd wat je vooraf gedaan moet hebben alvorens je kosten berekent.